Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ

Η ΑΣΠΙΣ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΩΣ

Οι περισσότεροι λίγο πολύ από τα σχολικά μας χρόνια έχουμε ακούσει τον πόλεμο μεταξύ Aχαίων και Τρώων, τον λεγόμενο τρωικό πόλεμο όπως μας το περιγράφει ο Όμηρος. Μέσα σε αυτόν τον αιματηρότατο πόλεμο ξεχώρισαν πολλοί ήρωες οπού τα ονόματα τους έχουν μείνει στην ιστορία . Αχιλλέας, Πάτροκλος, Αίας, Διομήδης, Οδυσσέας, Έκτορας, και άλλοι μεγάλοι άντρες φέρνουν την μνήμη μας τα μεγάλα κατορθώματα που διαδραματιστήκαν σε τούτη την ταραγμένη εποχή. Σε μια δραματική μάχη που έγινε οι Τρώες καθώς υποχωρούσαν και συγκεκριμένα ο Έκτορα προκάλεσε σε μονομαχία τον Πάτροκλο νομίζοντας ότι ηταν ο Αχιλλέας και αυτό γιατί φορούσε την στολή του και είχε τα όπλα του. Μετά το θάνατο του Πατρόκλου ο Έκτορας πρόλαβε και πηρέ από τον νεκρό τα φημισμένα όπλα του Αχιλλέα, όμως προς το τέλος της μάχης οι Αχαιοί κατάφεραν και πήραν το πτώμα του Πάτροκλου και λίγο αργότερα να τον φέρουν στη σκηνή του Αχιλλέα, εκείνη την στιγμή ο Αχιλλέας θρήνησε πάνω από το πτώμα Πάτροκλου και ορκίστηκε να πάρει εκδίκηση, άλλα δεν είχε πια τα φημισμένα όπλα του, κάποια στιγμή εμφανίστηκε η μητέρα του η Θέτις ,η Θέτις ηταν μια από τις πενήντα Νηρηίδες και δίνει το λόγο της στον γιο της Αχιλλέα ότι θα πάει γρήγορα στο ιερό βουνό των Ελλήνων στον Όλυμπο και θα παρακαλέσει τον Ήφαιστο να κατασκευάσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τα όπλα για τον γιο της. Έτσι γρήγορα ο Ήφαιστος κατάφερε να φτιάξει μια πανέμορφη περικεφαλαία ,ένα ζευγάρι περικνημίδες και στο τέλος έφτιαξε την θρυλική ασπίδα του Αχιλλέα. Για την ασπίδα του Αχιλλέα έχουν γραφτεί πάρα πολλά, ο Όμηρος αφιερώνει περίπου 134 στίχους στην Ιλιάδα για την στολή και τα όπλα του στους στίχους (Σ,468-482)στην Ιλιάδα μας περιγράφει πως κατασκεύασε ο Ήφαιστος την θρυλική αυτή ασπίδα. ο Όμηρος μας αποκαλύπτει ότι το αμυντικό αυτό όπλο έχει πέντε επάλληλες στρώσεις υλικών και είναι διαφορετικά μέταλλα οπού σε συνδυασμό αυτών κάνει την ασπίδα αδιαπέραστη. Στην ραψωδία Σ μας λέει ότι οι επάλληλες αυτές στρώσεις έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζει όσον το δυνατόν την μεγίστη αντοχή εναντία σε διατρητικά χτυπήματα, Στους στίχους ο Όμηρος μας λέει ότι ο Αινείας είχε στην κατοχή του ένα πολύ γερό δόρυ και όταν χρειάστηκε να διατρήση την ασπίδα του Αχιλλέα τότε καταστεί αδύνατον, το μόνο που κατάφερε ηταν να διατρήση τα δυο πρώτα χάλκινα στρώματα. Ο λόγος αυτός ηταν ο τρόπος κατασκευής της ασπίδας αφού στα επανωτά στρώματα μέταλλου εναλλασσόταν τα σκληρά μέταλλα με τα ακόμα σκληρότερα μέταλλα. Τα μέταλλα που συνδυαζόταν πάνω στην περίφημη ασπίδα ηταν ο ορείχαλκος ο καθαρός χρυσός και ο χαλκός. Καταλαβαίνουμε ότι το μαλακό μέταλλο απορρόφα και στάματα καλυτέρα τη διείσδυση του διατρητικού αντικείμενου. Με την ασπίδα του Αχιλλέα ασχολήθηκαν επιστήμονες που συμμετείχαν στο διεθνές συμπόσιο <<επιστήμη και τεχνολογία στα ομηρικά έπη>> που έγιναν στο συνεδριακό κέντρο της αρχαίας Ολυμπίας το 2006.

Ο καθηγητής Σ. Παιπέτης του πανεπιστήμιου Πατρών αναπαρήγαγε ψηφιακά την ασπίδα του Αχιλλέα σχεδιάζοντας πίστα την περιγραφή που μας δίνει ο Όμηρος. Όλες οι στρώσεις των μετάλλων που υπάρχουν στη ασπίδα είναι πέντε, δυο στρώσεις χαλκού μια στρώση χρυσού και δυο στάσεις ορείχαλκου, η στρώση χρυσού βρίσκετε ανάμεσα στις στρώσεις των άλλων μετάλλων. ΟΙ εργαστηριακές μελέτες και δοκιμές που έγιναν απέδειξαν ότι ο συνδυασμός των μετάλλων αυτών ηταν αφενός δοκιμασμένος και αφετέρου επιτυχής. Έτσι όπως κατασκευάστηκε η ασπίδα  με το είδος των μετάλλων και τους συνδυασμούς τους αναμεταξύ τους ηταν αδύνατον να διατρητή ακόμα και με το δυνατό χτύπημα του παγκόσμιου νικητή στο ακόντιο ,κατά τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2000. Όπως μας αναφέρει ο Όμηρος με τους συνδυασμούς των διαφορών μετάλλων πρέπει να ηταν γνωστός στους Έλληνες και πιο πριν από τον 15 αιώνα π.χ..

Ο αρχαιολόγος paul craddock σε μια συνεχείς έρευνα που έκανε σε Μυκηναϊκά εγχειρίδια του 15 αιώνα π.χ. τα συμπεράσματα αυτής της ερευνάς ηταν εντυπωσιακά, όπως μας ανάφερε ο paul craddock o μπρούντζος αυτών των εγχειριδίων  περιείχε και άλλα μέταλλα, όπως χρυσό σε ποσοστό 1,7%, ασημί 0.55% και αρσενικό σε ποσοστό 0,5%. Έκτος από τον τρόπο κατασκευής της ασπίδας  και τα υλικά που χρησιμοποίησε ο Ήφαιστος όπως μας ανάφερε ο Όμηρος, στους στίχους 483-615 της ραψωδία Σ ο Όμηρος μας περιγράφει και την διακόσμηση της ασπίδας .Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν την συνηθείας να διακοσμούν τις ασπίδες τα εγχειρίδια τις περικνημίδες και γενικά η καλλιτεχνική τάση είχε μεγάλη πέραση στα οπλικά μέσα. Συγκεκριμένα στις ασπίδες είχαν την συνηθείας να τις διακοσμούν με διάφορα σύμβολα όπως παραδείγματος χάρη, κοκόρια, δελφίνια ,ταύρους ,μέδουσες και πολλά άλλα διάφορα οπού το κάθε ένα είχε και την σημασία του, είτε είχε τιμητικό χαρακτήρα είτε αντιπροσώπευε την καταγωγή τους, όπως οι Σπαρτιάτες αργότερα οπού είχαν το γράμμα Λ πάνω στην ασπίδα τους. Στην ασπίδα του Αχιλλέα, όπως βλέπουμε σύμφωνα με τις περιγραφές του Όμηρου που αφιερώνει 132 στίχους και που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για μια φανταστική έκφραση. ο Όμηρος μας περιγράφει για την διακόσμηση της ασπίδας και χρησιμοποιεί 7 ομόκεντρους κύκλους ξεκινώντας από το κύκλο που βρίσκετε στο κέντρο της ασπίδας οπού απεικονίζει τον ουρανό, την θάλασσα ,την γη, τον ακούραστο Ήλιο, το ολόγιομο φεγγάρι και τα αστέρια που περικυκλώνουν τον ουρανό σαν να το δοξάζουν. Στον δεύτερο κύκλο απεικονίζει δυο πολιτείες ανθρώπων την μια πολιτεία έχει παραστάσεις από πανηγύρια και στην άλλη πολιτεία να έχει παραστάσεις διαφόρους γάμους με δυο ανθρώπους να φιλονικούν για την εξαγορά ενός άνδρα που σκοτώθηκε .Στην άλλη ιστορία δείχνει δυο στρατούς που μάχονται ,ο ένας στρατός υπεράσπιζε την πολύ του και ο άλλος στρατός την πολιορκούσε. Στον τρίτο κύκλο απεικονίζει ένα κτήμα οπού εκεί βρίσκονταν ο βασιλιάς και επιβλέπει τους εργάτες του που μαζεύουν την σοδειά. Στον τέταρτο κύκλο έχει ένα αμπέλι φορτωμένο με σταφύλια οπού τα πατούν εργάτες ,ενώ παραπέρα έχει όμορφες κοπέλες να τραγουδούν και να χορεύουν. Στον πέμπτο κύκλο έχει κάμποσους βοσκούς που οδηγούν ένα κοπάδι βοδιών προς το λιβάδι. Στον έκτο κύκλο απεικονίζει ένα χορό παρόμοιο με αυτό που είχε φτιάξει ο Δαίδαλος στην Κνωσό, επίσης δείχνει και κάποια παλληκάρια και παρθένες με τα πέπλα τους να χορεύουν και γύρω από αυτούς έχει κόσμο οπού τους επαινεί και τους χειροκροτούν. Και στο τέλος στον έβδομο που είναι και ο εξωτερικός κύκλος απεικονίζει  << το τρανό και το μέγα Ωκεανού ποτάμι>> Αν παρατηρήσουμε καλά θα δούμε ότι μέσα σε αυτούς του 7 κύκλους εικονίζονται όλες οι φάσεις της ζωής, το συμπάν, οι λύπες, οι χαρές, οι έριδες οι κατακτήσεις, το ειδυλλιακό μοτίβο, τα γεννήματα της γης, τα ζωντανά, και τέλος οι χαρές των ανθρώπων και το ξέσπασμα τους σε χορό μεταξύ ζευγαριών. Βλέπουμε ότι ένας ολόκληρος κόσμος φαίνετε να απεικονίζετε πάνω στην περίφημη αυτή ασπίδα, υπάρχουν εικόνες πολέμου άλλα και εικόνες ειρήνης και δημιουργίας, αυτές οι όμορφες εικόνες διαδέχονται η μια με την άλλη ασταμάτητα, και μας δείχνει την δραστηριότητα του άνθρωπου στο πέρασμα του σε αυτήν τη ζωή.


p5rn7vb
AISXILOS

One Response to Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ

  1. saman lycan
    saman lycan 5 Ιουλίου 2011 at 19:20 #

    ΤΟ ΑΘΡΟ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ!! ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΟΤΙ ΠΡΙΝ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΧΑΝ ΓΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ!!! ΣΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΜΠΡΑΒΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΘΡΟ ΑΥΤΟ!! ΜΠΡΑΒΟ!!!!

Σχολιάστε


Hit Counter provided by seo packages
Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.